تاریخچه زبان نشانه گذاری html و چه کاربردی در وب دارد؟

برای آن که نام html را شنیده باشید، تنها کافی است یک‌بار وارد بازار وب شده باشید و به سراغ زبان‌های برنامه‌نویسی وب رفته باشید. html از آن زبان‌هایی است که کاربرد بسیاری دارد و مورد استفاده بسیاری در این زمینه قرار می‌گیرد؛ اما این زبان نشانه گذاری از کجا آمده است و چه کاربردهایی دارد؟ این سؤال موضوع مقاله‌ای است که در ادامه قرار است با آن همراه شما باشیم.

دسته‌ها:بلاگ طراحی سایت

چگونگی پیدایش و به وجود آمدن یک زبان برنامه‌نویسی، می‌تواند بسیار جالب و هیجان‌انگیز باشد. اینکه html از چه جایگاهی به جایگاه امروزی خود رسیده است و در این مسیر چه تاریخچه‌ای را پشت سر گذاشته نکاتی است که می‌تواند ادامه روند این زبان نشانه‌گذاری را مشخص کند. در این مقاله ابتدا به دنبال کسب اطلاعاتی درباره تاریخچه زبان نشانه گذاری html هستیم و پس از آن به صورت کلی به سؤال html چیست پاسخ می‌دهیم.

زبان نشانه گذاری html چیست و تاریخچه آن

امید است با همراهی ما در این مقاله بتوانید نکاتی را در این باره یاد بگیرید. نکاتی که اطلاعات شما را درباره زبان نشانه گذاری html بالا ببرد و بتوانید از آن به خوبی در طراحی سایت استفاده و بهره کافی را ببرید، ولی قبل اینکه بتوانید یک سایت را بوجود بیاورید، فقط دانش HTML به تنهایی کافی نیست، پیشنهاد میکنیم حتما مقاله طراحی سایت چیست و چه زبان های کدنویسیو  برنامه نویسی لازم است برای ایجاد یک سایت کامل و بی نقص.

 

 

تاریخچه شکل گیری زبان html

زبان نشانه گذازی html اولین زبان بود که با انتشار آن شبکه جهانی وب اختراع شد. این زبان اچ تی ام ال در یک آزمایشگاه فیزیک ذرات در شهر ژنو و در cern متولد شد. در سال 1980، تیم برنز لی، دانشمند فیزیک که در حال همکاری در یک پروژه با cern بود، توانست این زبان را اختراع کند. او در طی سال‌های متوالی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات فیزیکی خود با دیگر دانشمندان و فیزیکدانان دنیا، این شبکه را به مرور گسترش داد. او زبان برنامه‌نویسی و کد نویسی html را به نام خود ثبت کرد و در ادامه نیز، در سال‌های بعدی پروتکل‌های امنیتی http و آدرس‌های اینترنتی url را راه‌اندازی و آنها را به دنیای اطلاعات و فناوری عرضه کرد.

در طی سال‌های بعدی و رشد html، بهره بردن از فضای ابری متنی مبتنی بر اینترنت رواج کرد و زبان‌های دیگری نیز به این دنیا عرضه شدند. زبان‌هایی که داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد، باز هم نمی‌توانند جایگاه html را پر کنند. البته در این رشد و ترقی نیز html هم بیکار ننشست و رشد خوبی را برای خود رقم زد. رشدی که سبب شد تا وضعیت این زبان کدنویسی و استفاده از نشانه‌های آن کاربرد بیشتری پیدا کند و جایگاه مستحکم‌تری در علوم مختلف برای خود دست و پا کند.

 

 

Html چیست و آن را با چه چیزهایی می‌شناسیم؟

پیش از آن که به دنبال یافتن اطلاعاتی درباره کاربرد زبان کدنویسی html باشیم، لازم است تا به سؤال html چیست پاسخ مناسب و شفافی را بدهیم. در واقع برای این سؤال می‌توان جوابی به این شکل داشت؛ Html یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا است که حروف آن برگرفته از کلمات Hyper Text Markup Language هستند. در واقع حروف اول این کلمات در کنار یکدیگر واژه html را تشکیل داده‌اند. در واقع این کلمات در فارسی به معنای زبان نشانه‌گذاری فرا متن هستند.

تعریفی که از آن می‌توان متوجه اهمیت نشانه‌ها در زبان نشانه گذاری html شد. در واقع با استفاده از زبان کدنویسی html بسیاری از ساختارهای یک محتوای متنی ساده می‌شوند و برای سیستم و کامپیوتر قابل‌فهم و خواندن می‌شوند.

Html ساده‌ترین زبان کدنویسی و نشانه گذاری html در وب

 

کاربرد زبان کدنویسی یا نشانه گذاری html چیست؟

پس از آن که به سؤال html چیست پاسخ دادیم، زمان آن است تا درباره کاربرد این زبان کدنویسی نیز نکاتی را بیان کنیم. زبان نشانه گذاری html در طی سال‌ها توانسته است کاربردهای بسیاری داشته باشد. اصلی‌ترین کاربرد این زبان اچ تی ام ال ساخت صفحات وب است. ساختی که از مراحل بسیار ساده تا پیشرفته آن توسط این زبان کدنویسی صورت می‌گیرد. در ادامه به‌صورت دقیق‌تری کاربردهای این زبان html را ذکر خواهیم کرد.

  1. توسعه صفحات وب

    از اصلی‌ترین کاربردهای html، ایجاد صفحاتی که در شبکه جهانی وب نمایش داده می‌شوند. هر صفحه شامل مجموعه‌ای از تگ‌های html است. حتی لینک‌هایی که برای اتصال به صفحات دیگر نیز استفاده می‌شود، از قابلیت‌هایی است که html ایجاد کرده است.

  2. ایجاد سند وب

    ایجاد سند در اینترنت تحت سلطه html بوده و مفهوم اصلی آن از طریق تگ و DOM، یعنی مدل شی سند است. تگ‌های html با درج شدن در صفحات، قالب و مکان مشخص عبارات را مشخص می‌کنند.

  3. ناوبری اینترنتی

    از دیگر کاربردهای زبان نشانه گذاری html برای جاسازی هایپر لینک ها در صفحات وب است. به این ترتیب کاربر می‌تواند به راحتی در صفحات وب و همچنین بین وب‌سایت‌هایی که در سرورهای مختلف قرار دارند، حرکت کند.

  4. استفاده از قابلیت‌های آفلاین

    هنگامی که داده‌ها در مرورگر ذخیره می‌شوند، توسعه‌دهنده می‌تواند در صورت قطع ارتباط کاربر، استراتژی‌ را برای کارکرد برنامه در نظر بگیرد. html مکانیسم کش برنامه خود را دارد که نحوه مدیریت وضعیت آفلاین را توسط مرورگر مشخص می‌کند.

  5. استفاده از تصاویر واکنش گرا در صفحات وب

    در کاربردهای اولیه این زبان کدنویسی، پرس وجوها را می‌توان برای استفاده از تصاویری که ماهیت پاسخگو هستند، تنظیم کرد. با ویژگی srcset عنصر img در html و ترکیب آن با عناصر تصویر، یک توسعه‌دهنده می‌تواند به‌طور کامل نحوه نمایش تصویر توسط کاربر را کنترل کند. اکنون انواع مختلفی از یک تصویر با تغییر اندازه را می‌توان با استفاده از تگ img بارگذاری کرد.

 

زملن یادگیری خیلی سریع، زبان نشانه گذاری html5

 

خلاصه نکات پایانی زبان نشانه گذاری HTML5

اگر به دنبال آن هستید تا جواب سؤال html چیست را به دست آورید، در این مقاله ابتدا به تاریخچه و شکل‌گیری زبان نشانه گذاری html پرداختیم. پس از بیان نکاتی در این باره، از کاربردهای این زبان کدنویسی نکاتی را عنوان کردیم و درباره کارکرد آن به صحبت نشستیم. زبان کدنویسی اچ تی ام ال که با ورود خود به بازار و دنیای علم، توانست موجب اتفاقات شگرف و پررنگی شود.
شما با خواندن این مقاله و در انتهای آن، اطلاعات کامل و جامعی را درباره تاریخچه شکل‌گیری html دارید و آن را به‌خوبی می‌شناسید. از کاربردهای آن آگاه هستید و می‌توانید برای انتخاب آن به عنوان زبان مورد نظر خود تصمیم قطعی و کاملی را بگیرید.

برچسب ها:
دیدگاهتان را بنویسید
سوال و نظر خود را در مورد این پست بنویسید.

2 دیدگاه برای پست "تاریخچه زبان نشانه گذاری html و چه کاربردی در وب دارد؟" ارسال شده:

سعید شریفی گفته:

در تاریخ 2022-01-01 ارسال شده.

سلام خیلی عالی بود. موفق باشید.

    محسن هوشمند گفته:

    در تاریخ 2022-01-07 ارسال شده.

    سلام ممنون از شما